måndag 12 november 2007

Alltid lika glad


En av kollegorna, hon som snart skall bli sambo i ett nytt hus, hade med sig en effektiv sprayflaska mot eventuella löss. Första natten sprayade hon sängkarmarna så även min… Om vi blev löss bitna? Nej, det blev vi inte…. En kollega i det andra rummet vaknade en morgon med mystiska svullnader…. Raskt var vår sprayerska där och behandlade även deras sängar. Det kunde ha varit myggbett men varför ta risken…

Den alltid sprudlande och talföra kollegan hade drabbats av total heshet efter en antagligen misskött förkylning. Ni vet, vägra vara hemma och kurera sig, vi gör så vi lärare eftersom det är så mycket jobb med vikarier…

Hon kraxade och väste fram meddelanden, med varierande framgång. Hennes rumskompis fick mellan varven gå in som tolk eftersom hon tydligen förstod henne. Jag fick följa med på apoteket och förklara att hon behövde tabletter som skulle bedöva och hjälpa henne att få tillbaka rösten. Lite komiskt var det allt när jag pratade på han svarade henne och hon nickade och pekade. Sen fick jag gissa, vad hon ville… Det blev rätt tillslut. Rumskompisen fick ringa hem och säga. Hej! Det är J-A som ringer från M:s telefon. Hon hälsar att……

Många skratt och dråpliga situationer lyckades den hesa skapa i alla fall. Det var mer än en gång jag fick vända mig till hennes rumskompis och fråga. –Och hon säger vad? Då brukade jag få en vild blick tillbaka från den hesa som väsande och kraxande svarade mig…. Vi tyckte att det var så lugnt och skönt när hon var tyst… När hon efter några dagar fick tillbaka rösten undrade hon om vi inte hade saknat hennes glada röst? Klart vi hade…..





Inga kommentarer: