lördag 10 november 2007

Helt utan dramatik


Steg upp som vanligt 7.30 på lördag men den här gången utan att ha varit vaken i 2 timmar och dragit mig. Sov ovanligt oroligt inatt, vaknade i omgångar tillslut tog jag till det bästa av alla sömnpiller en bra bok. Det är konstigt om boken är bra och jag absolut vill läsa vidare så faller ögonlocken ner av sig själv….

Cyklade den korta sträckan till Södra bageriet för att inhandla det vanliga brödet som nästan har blivit ett måste. I samma sekund som jag steg in genom dörren kom jag på –Arghhhh! Det är ju inte i butiken än, brödet alltså. Hon suckade lite lätt när jag kom in och ville ha den tunna kakan…. Skyndade mig att tillägga att jag just kommit på att det inte var riktigt klart och att jag skulle försöka komma senare nästa lördag…. När hon slog ihop bröden (ja jag hade köpt bullar också, det är ju lördag) så klappade hon på den tunna kakan och sa –Och så två kakor????? Jag hade aldrig sagt hur många jag skulle ha antagligen minns hon att jag en gång hade beställt två eftersom jag skulle ha en till måndagsfikat på jobbet. Sa inget, sonen blir glad… Brödet är tunt och stort konsistensen är mjuk men seg…. Går inte riktigt att förklara men det är supergott speciellt när man äter det direkt från ugnen så det fortfarande är varmt. Man ska ha ost på…..

När jag cyklade hemåt kände jag mig så glad, luften var krispig himlen blå ute i resten av Sverige är vädret inte lika roligt. Pratade med min ömma moder igår de hade fått ca: 3-4 dm snö under ett dygn. Grannen hade redan varit och skottat uppfarten och gårdsplanen två gånger. Inte lätt när man inte kan göra det själv utan behöver anlita andra som skall se till att man kan ta sig till och från huset. Fick ett sms av hon som bor i bushen på morgonen då var hon på väg till Aitikgruvan med sex karlar??? På oplogade vägar antar jag.... Måste kolla....

här ser det ut i Lappland just nu…… Lite dramatiskt kanske.... Glad att jag inte bor där längre.

7 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Då är man inte ensam om att vara lördagspigg - åtminstone inte i dag!


DMH/Samuel

Leina sa...

dmh: Men godmorgon på dig... Fast nu är det ju faktiskt nästa eftermiddg... Ha ha ha ha ha.... Jag är äckligt morgonpigg... Men vänta nu, det brukar gamlingar vara... Gahhhhhhh!!!!!

Visionary soul sa...

Det låter som om det är bra hos dig. Lugnt.

Ha en fin lördag.

Elisabet. sa...

Här är det krispigt i luften och sol och blå himmel. Inte ens en antydan om snö .. härligt!!

(Och Möllers har fått sig ett besök och jag har kaffekoppen här ..,vaknade fem ..,låg till sju. )

Leina sa...

vs: Jo, lite oroligt i natt bara. Tankar som inte ville släppa... Men idag ska jag bara vara... Må gott så här på lördagen själv... =)

elisabet: Kan sakna Möllers kavring, så gott så man kan svimma... Måste spara pengar så jag kan hälsa på dig.... Det är dyrt att flytta... Suck!

Ingela sa...

Det är hur fint som helst här Leina! Massor med snö. Love it!

Leina sa...

ingela: Fint att titta på ja, men inte att leva med... Det finns snö på bilder det räcker för mig =)... Var inne på din sida och såg dina foton.... Fint... På bild..Ha ha ha ha... Hälsa....