tisdag 13 november 2007

Här snöar det sidledes


I morse när jag gick mot Kampenhof "flira" det. Små, små snökristaller virvlade knappt synbara i luften. Luften var frisk att andas och dunjackan värmde min kropp. På förmiddagen fick jag ett sms av dottern "Det snöar", skrattade och skickade tillbaka ett "jag vet" tänkte på de små dunlätta kristallerna jag sett på väg till bussen. När jag och kollegan skulle gå o äta höll jag på att svimma när vi kom ut på skolgården. Det snöade lapphanskar. Stora fluffiga snöflingor vräkte ner....


Senare på dagen, min buss kom in lite tidigare och jag fick vänta 15 min på sonen..... Som jag led... Hatar snö.

11 kommentarer:

Villa Nian sa...

lapphanskar :-)). Nu har jag lärt mig ett nytt ord!

Leina sa...

tina: Varsågod, användbart om man bor där det snöar mycket... Vilket jag hoppas jag inte gör... =)

Anonym sa...

Gillar inte heller när det snöar såhär ymnigt som det gjorde idag och det bara blir slask av allt. Annars kan det ju vara rätt fint med snö :-)

Lapphandskar var ett nytt ord för mig med ;-)

Leina sa...

peter: Jag fick rapport från St-holm igår, så jag vet att ni fick "mycket" snö... He he he... Vi brukar skratta åt er "sörlänningar" och er oförmåga att hantera snö... Men det är lagomt kul att bo här nere och verkligen se att det är så. En kollega halkade i diket, och vi måste täcka upp hans lektioner. Det skulle aldrig hända i Lappland. =D

Anonym sa...

näää det lönar sig inte att flytta söderut alla gånger.. Snön finns nog mer om mindre överallt, ska vi väl vara glada för, klimathotet till trots...

Det Mörka Hotet sa...

Tack: jag har heller inte hört uttrycket "lapphanskar" förut - intressant!


DMH/Samuel

Elisabet. sa...

Men det har jag ..-)
Hört lapphandskar, alltså.

Då är jättejättestora snöflingor!

Och jag hatar inte snö, men om man bor här nere, då kan den lika så gott hålla sig borta.
Det blir ändå bara slask.

Leina sa...

gunnel: Men fördelen är att snön ligger inte kvar lika länge. På lördag ska det vara +7 grader. =)

dmh: Jag kan många lustiga ord. ;)

elisabet: Eller som vi egentligen säger, lapphanschka!!! =P

Marge_II sa...

Lapphandskar är mysiga - mycket bättre än det det sylvassa sneggandet (snäggandet?) som förekommer både i nord och syd.

Leina sa...

marge_ii: Ja, faktiskt. Det är vackert när det snöar lapphandskar... Men liväl så är det snö... Om snö tycker vi inte.

Anonym sa...

I Bohuslän talar vi om "Tjörbovantar"! Lapphandskarna finns nog liiite längre norrut...