måndag 5 november 2007

Vad vore julafton utan tjuren Ferdinand

Ronda, staden där tjurfäktningen har sin vagga

Tyckte bilden var så ursinnigt läcker, männen som står där i sepia. Urtypen för män med sina prålig kläder som kontrast. 4/11 är det tjurfäktning i Marbella, Nicolas Lopez "EL NICO JESUS VELA" heter matadoren som jag inte får se.... Vet inte om jag skulle gilla det men jag vet att jag skulle vilja uppleva stämningen...








Det var inte lätt att ta sig fram på kullerstensgatorna i Ronda.... Jag fick gå större delen av tiden och stirra ner i gatan för att inte tappa balansen (rester från krocken)....

Den otroligt vänlige mannen som så stolt berättade om alla sevärdheter nedanför oss, om moskén den arabiska bron och den rommerska bron.... Vi försökte hela tiden vänligt säga No comprendo... Då log han bara och pratade mera tydligt och lite saktare. De som fick guidningen lyssnade tålmodigt utan att förstå ett skvatt....


EL TORRO

Här är den, tjurfäktningsarenan där tjuren Ferdinand gjorde sin första och enda föreställning. Just nu sitter han och luktar på blommor under sin korkek. Det är sant, det är den här arenan som är förebilden till Disneys Ferdinand.



Måndagsfika på en stentrappa vid den magnifika utsikten som ogärdar Ronda



Här mina elever är de blå bergen som jag brukar tjata om när jag skall förklara färgperspektiv.
Sen åkte vi den svindlande vägen hem. "T" övervann sin rädsla och tittade hela vägen ner. Du är så duktig!!!!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vilka fina bilder du har här. Väldigt intressant och jag kommer givetvis att titta in här flera gånger :-)

Leina sa...

peter: Hmmmmm... Tack, du är välkommen hit.... Säger hon som har sett dina bilder som är såååå bra... och rodnar klädsamt... =D

Elisabet. sa...

Och jag blir sugen på att besöka Ronda...-)

Leina sa...

elisabet: Jag följer dig.... Flyg till Malaga sen en busstur för 7.38 enkel väg.... Sangrian var god där....

Anonym sa...

Jag var i Malaga en julhelg i mitten på 70-talet. Det var ganska fint minns jag, men folktomt. Det var ju inte så där himla varmt precis, och charterresan hade precis uppfunnits.

Det Mörka Hotet sa...

Nej, nästa gång är det du som tar med mig och visar lite av allt det vackra vi fått se genom dina fina bilder (och eminenta texter)!


DMH/Samuel

Leina sa...

matilda: Vi hade visst väldigt tur. Vi hade runt 25 grader varmt, men de sa att om ca:2 veckor skulle det inte vara sandalväder...

dmh: Vi kan göra en gruppresa med äventyrslystna bloggare.... Tack för allt beröm, rodnar fortfarande lite klädsamt....