måndag 3 maj 2010

Buss i tre timmar

Det gick jättebra att åka buss, mycket bättre än jag trodde... Allt är så annorlunda här nere... Vips så kör man förbi en skylt där det står Kvibille... Mmmm god mögelost tänker jag då med en gång...

Elisabet skjutsade mig till busstationen... -Oj! Vi har en hel timme på oss innan min buss går... Sa jag och klev lungt ur bilen... -En timme? Elisabets röst steg en ton.. Tittade på klockan, nääää 15 min hade jag tills bussen skulle gå och ingenstans fanns det någon markering hur bussarna gick. Märkligt att en sådan stor stad har så pluttig och liten busstation... Nåväl, Elisabet frågade en man som visade sig vara en busschaufför.. Han visste vilken hållplats bussen skulle avgå från. Där stod en buss men den skulle till Stockholm, snart kom en till men den skulle till Jönköping... Elisabet hittade två unga flickor som hon kände från Ystad, syskon. (ni får scrolla ner) .. En läste i Halmstad och storasyster läste i Gbg, vi skulle med samma buss... Som aldrig kom... Efter mycket om och men kom en buss, jag trängde mig lite, lite ofint in i kön. Det var M Å N G A som ville med bussen... Två stycken var före mig... På min biljett stod det att jag skulle byta i Gbg men bussen hade samma nummer 820 så jag frågade chauffören som stod utanför om den gick vidare till Uddevalla... -Näää, då ska du ta nästa buss, den som går till Oslo då behöver du inte byta... Så jag klev åt sidan ur kön... -Jag har plats för 4 st till. Skrek chauffören och folk gick till bussen och plockade ut sina väskor som de ställt in....

Jag var tvåa in i Oslobussen som snabbt fylldes... Efter en stund kastade sig chauffören på telefonen och ringde en av bussarna som just hade gått... Två passagerare skulle med den men den hade hunnit köra iväg... Så de fick åka med oss, en bit när vi rullade iväg 20 min försenade... Det blev lite äventyrligt när chauffören ropade ut till passagerarna och frågade vilken väg han skulle ta för att komma till ??? (kommer inte ihåg vad platsen hette)... Som tur var fanns det Halmstadbor i bussen så de dirigerade bussen till platsen där den andra bussen stod...

Det är service det... Sen ställde bussen kosan mot norr... I mina öron läste Gunilla Röör Jungfrutronen av Sue Monk Kidd... Efter en liten stund småslummrade jag, men det gjorde inget det var som om hjärnan ändå registrerade vad hon läste upp... När vi närmade oss Uddevalla kom jag på att den här bussen inte skulle in på Kampenhof (inne i stan) utan den skulle till Torp.... Men det gjorde inget, handlade lite sen hann jag med 1:an en kvart senare... 15 min senare var jag i stan...

Inga kommentarer: