tisdag 11 maj 2010

Utflykt till landet

Satte mig i bilen och styrde kosan norrut, känns naturligt för mig... Men lite spännande var det allt.

1. Skulle jag hitta? Jo, det skulle jag nog måste säga att jag blivit riktitg modig när det gäller att köra bil... Backa är besvärligt, då gör det ont i nacken.
2. Skulle det börja regna? Har fortfarande inte hittat en vindrutetorkarmekanism till Skruttan. Den jag så gladeligen hittade i Stockholm var inte kurant... =(
3. Skulle jag hitta hem? Dit hade jag ju vägbeskrivning... Men klart jag skulle...

På landet bor dessa "kräka" som vi säger där uppe... Kossor säger de här nere... Visst är de helt underbara... Inte allt för jättestora, ser ut som urkossor... Kommer ni ihåg Familjen Hedenhös, vänta jag ska söka... Här
De hade en ko som såg ut någonting så här.... Om jag inte missminner mig. Det är tåliga djur som går ute året runt... Sköter sig själv och till och med kalvar utan någon som helst hjälp. Det här är en kalv som kom till lite av misstag... Föddes i januari, ute... När "ägaren" kom hem efter jobbet stod kalven kvar på samma ställe... Då fick den allt komma in i ladugården för att bli avtorkad och upptinad...Sen nästa dag fick den gå ut... Den kvigan kommer nog att klara sig bra konstaterade "ägaren" lugnt...


Och de här är födda i mars... Små och ser ut som teddy björnar.. Eller som de där flygande små björnarna i Star wars.... Hur goa som helst man ville bara krama dem.... De ville inte bli kramade, höll sig hela tiden på behörigt avstånd.. Tyckte nog att jag såg jätte läskig ut...
Det var en mycket trevlig eftermiddg på landet, såg även årets första blåsippor...Tre stycken, det spratt till i hjärtat av glädje.. Tyvärr blev korten suddiga... Men jag minns dem behöver inget foto.
Körde hem med solen i ryggen och Jailbird singers på full volym i bilen, sjöng med för full hals...
=D

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Låter härligt! Mest att du sjöng .-)

Kram, kram.

Leina sa...

Elisabet: Ja det är kul... Om man är ensam i bilen... =D

Mian sa...

Fina "kossan Mura"!
Jag älskade att läsa Hedenhös-böckerna när jag var barn. Det var hos mormor böckerna fanns; jag låg alltid i hennes säng och läste.

Leina sa...

Mian: Jag älskade oxå de böckern.. Tror inte att vi ägde dem, jag brukade låna på biblioteket. Bra barndomsminnen värmer långt in i själen.....

anna of sweden sa...

Men åh. Det var det sötaste!

Leina sa...

anna: Skojja du... Men de var jätterädda man fick inte komma nära... Då gömde de sig... Men nu har jag köpt nu kamera... Då kan jag ta bättre bilder... YES!!! Äntligen...