måndag 9 april 2007

Tillbaka till Malå




Det första jag gjorde när jag kom innanför dörren var att gå ner i källaren och starta en tvätt... Sen tog jag på mig "ut och gå" kläderna för att gå den lilla rundan (den som bara tar 1 timme). Det som slog mig var vad som jag förknippar med "vår" i Lappland.. Ja som ni ser så är det inte den "ljusvita" snön utan snarare den "mörkvita" snön.... Färgbegreppen har jag lånat av en kollega. =D

Träffade en fd elev som nu går naturbruksgymnasiet, hon bubbelberättade om de 35 lammen och om hunden hon hade ansvar över. Mitt hjärta blev varmt då jag såg hur lyriskt lycklig hon var och hur rätt hon hade hamnat. Hon fick en kram och våra vägar skildes. Hela tiden passerade människor som hälsade igenkännande, bilar tutade och jag såg händer som vinkade, munnar som log.... Det är både och, visst är det skönt att känna många men det är lika skönt att ingen känner mig i Uddevalla. Där är det sällan någon hälsar på mig på stan eller Torp.

Passade på att gå in till hon som är ett klommer, som bor bredvid min X. Mycket riktigt hon hade armen gipsad långt över armbågen... Det var en stillsam promenad som slutade i en vurpa utanför systembolaget... =D Ja, ja du skulle gå till färgaffären (det är den officiella versionen). Hennes vardagsrum var full av människor som var uppe på besök över påsken, en ilsken svart sudd satt i en bur. Han satt där eftersom han inte riktigt kunde förlika sig med barn.... Liten men tuff.... Vi hann prata undan en hel del innan det var dags för mig att hasta vidare. Träffade ytterligare en elev som jag pratade med en stund, lite värkte det i hjärtat över alla monsterbarn som jag lämnat....
Tur att jag har nya, sitter just nu och pratar med en av dem via msn.... Han klagar över att det har snöat i Uddevalla. Samma sak igår, en anna elev beklagade sig via msn om hur eländigt det var. En kollega skickade sms "Det snöar"... Jag säger bara OJ VAD JAG INTE TYCKER SYND OM ER =D =D =D =D . Tydligen är snön inte kvar fick jag nyss veta, ja se sörlänningar. =P

När jag svängde in på vår uppfart kunde jag bara konstatera att det tagit mig 1 ½ timme att ta mig runt....

Måndag morgon...... Skall snart gå ut och sätta mig på kortsidan för att låta fräknarna frodas. Ikväll kommer "hon som bor i bushen" och hämtar mig, skall sova över hos henne inatt så vi hinner prata lite.... Hur det nu skall gå med 5 småbarn i huset.... =D

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Mörkvita". Ha ha!

Leina sa...

matilda: Visst är det nästan småkul.... =)

Visionary soul sa...

Alltså, visserligen bor jag i Norrland, men här behöver jag nog en översättning till svenska... "hon som är ett klommer"??

Annars låter det som om du har ett vemodigt och mysigt besök i hembygden... hoppas att ni får en bra kväll, med eller utan barnskock... ;-)

Leina sa...

vs: =D ett klommer är någon som är klumpig.... Vi hade en fantastisk kväll med barnskocken som bara var fyra st. En tvååring (kanske 3) och 3 fyraåringar (snart 5)...